Betrokkenheid
van ouders en
leerlingen
Betrokkenheid
Ouders zijn altijd welkom op school. Goede samenwerking tussen ouders en school is van groot belang voor uw kind. Wij vinden het prettig om een goed contact te hebben met ouders. Als er iets is, kunt u gewoon binnenlopen voor of na schooltijd. U kunt altijd een afspraak maken. U kunt er op rekenen dat wij contact opnemen met u als dat nodig is. Informatie krijgt u via de schoolgids, ons digitale platvorm Social Schools, de website, gespreksavonden, rapporten, informatieavonden en persoonlijke gesprekken waarvoor u uitgenodigd wordt, of die u zelf kunt aanvragen.
SAMEN DOELEN BESPREKEN
Gedurende het schooljaar nodigen we iedere ouder individueel uit voor een gesprek. In de groepen 1 tot en met 4 zijn dit luistergesprekken. In dit gesprek kunt u als ouder uw verwachtingen en bijzonderheden van uw kind met de leerkracht bespreken. In de groepen 5 tot en met 8 worden de leerlingen samen met hun ouder(s) uitgenodigd voor een doelengesprek. De leerling vertelt dan wat hij makkelijk en moeilijk vindt en wat hij wil leren. Samen met ouder(s) en de leerkracht(en) worden de doelen met de leerling besproken.
COMMUNICATIE VIA SOCIAL SCHOOLS
Wij maken gebruik van het platform Social Schools, waar ouders en leraren op een veilige en makkelijke manier kunnen communiceren en elkaar.
Ouders als educatief partner
Ouders spelen ook een rol in het leerproces van de kinderen. Samen willen we het beste voor ‘onze’ leerlingen. Uit onderzoek blijkt, dat wanneer ouders en school educatief partner zijn, leerlingen beter presteren, leerlingen zich prettiger voelen op school, er beter begrip is voor elkaar, een heldere, duidelijke structuur ontstaat, en dat school en thuis beter op elkaar aansluiten.
Ouders als ondersteuner
Ouders en ook grootouders helpen ons met allerlei activiteiten. O.a. bij de begeleiding van kinderen tijdens bijvoorbeeld een excursie, bij lezen, vieringen, technieklessen, bij handvaardigheidslessen en bij bijzondere activiteiten. Ouders denken ook actief mee over de kwaliteit en de ontwikkeling van ons onderwijs.
Activiteiten
Juf Corrie Nieuwkoop is onze eventmanager. Zij organiseer met de leerkrachten allerlei activiteiten, zoals excursies, Sinterklaas, Kerstmis, Pasen, de afscheidsmusical, Koningsspelen, schoolreis, slotfeest, enzovoort. Ouders worden gevraagd om mee te helpen. Dat kan zijn: mee voorbereiden, groepjes begeleiden of rijden naar een andere locatie.
Enkele jaren geleden hebben we vanwege kansengelijkheid de ouderbijdrage afgeschaft. Ouders hoeven niet meer te betalen voor activiteiten, feestjes en excursies. Alles wordt bekostigd vanuit het budget van de school en de Lowys Porquinstichting.
Ouderpanel
Het ouderpanel is een adviesorgaan. De ouders uit het ouderpanel zijn een klankbord voor de directeur. Hij kan op deze manier meningen van een aantal betrokken ouders peilen over bepaalde (mogelijke) veranderingen of gebeurtenissen in, op of rond de school.
Voorbeelden van bespreekpunten zijn de cultuur en de communicatie op onze school, Passend Onderwijs, wat moet een leerkracht/ directeur op basisschool Groen van Prinsterer kunnen en kennen, handelings- en opbrengstgericht werken, 21e eeuwse vaardigheden, het in kaart brengen van de ontwikkeling van onze school naar 2023. Hierbij denken we dan vooral aan professionaliteit, innovatie, communicatie, controle en beheer, specifiek vanuit de ouders gezien.
Medezeggenschapsraad (MR)
De Medezeggenschapsraad is een gekozen advies- én instemmingsorgaan bestaande uit een oudergeleding en een personeelsgeleding. Zij geeft gevraagd of ongevraagd advies of instemming over (de uitwerking van) het beleid, bijvoorbeeld over de vakantieregeling, de formatie, het jaarplan en het schoolplan. De vergaderingen zijn openbaar en u kunt de notulen opvragen. De MR van onze school bestaat uit twee ouders en het personeel wordt vertegenwoordigd door Hillie Notenboom en Miranda Kokke. Miranda heeft tevens zitting in de GMR.
Burgerschap
Onder ‘Burgerschap’ verstaan we naast alle wettelijke eisen en verwachtingen, dat de school een plek is tussen thuis en de straat waar kinderen het leven en het samenleven mogen oefenen, met alles wat erbij komt. Hierbij zijn leraren, directie en ouders betrokken. Er is aandacht voor de eigen identiteitsontwikkeling en talentontwikkeling. Uitgangspunt is het in verbinding staan met jezelf, de ander, de groep en de school.
Burgerschapsvorming brengt jonge burgers, want dat zijn leerlingen immers, de basiskennis, vaardigheden en houding bij, die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. Ze maken kennis met begrippen als democratie, grond- en mensenrechten, duurzame ontwikkeling, conflicthantering, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en het omgaan met maatschappelijke diversiteit. Die kennis komt niet alleen uit het boekje, maar wordt ook geleerd door te oefenen in de praktijk.
Op Groen van Prinsterer zien we burgerschapsonderwijs niet als vak maar als het ontwikkelen van een houding. De leerkracht leert de kinderen vaardigheden aan, reikt informatie aan en schept ook de juiste voorwaarden. Bovenal heeft de leerkracht een voorbeeldrol. Kinderen leren van een goed voorbeeld en door het gedrag van volwassenen te imiteren. We geloven in de kracht van het voorleven.
We bieden een leer- en werkomgeving waarin burgerschap een wezenlijk deel is van ons onderwijs. Een omgeving waar leerlingen kunnen oefenen met sociale competenties, democratische basiswaarden en betrokkenheid bij de deelname aan de samenleving.
Fouten maken mag of nog beter gezegd: fouten maken moet. Als je immers altijd alles goed doet, leer je niets.